חיפוש:   בכל האתר  בשמות הערכים  בקרדיטים     חפש  |  חיפוש תמונות בנושא:   חפש
   מפת האתר  |   כרגע באתר: 176 מבקרים   |  כניסה לדף האישי    
עורך: דייויד סלע
דבר העורך כתבו לעורך
| עמוד הבית | מי אנחנו | מרכז מידע לגולש | על נוסטלגיה ורטרו | קרדיטים | צרו קשר | גולשים כותבים
 

+   אביזרים וחפצים
+   אוספים ותחביבים
+   אז - וכעת
+   אירועים ושנים
+   ארכיון האישים
+   ארכיון הוידאו
+   ארכיון הישראליאנה
+   ארכיון הכרזות
+   ארכיון המצגות
+   ארכיון הקול
+   אתרי נוסטלגיה
+   בידור ופנאי
+   בקיבוץ
+   בריאות, טיפוח וניקיון
+   בשכונה
+   בתים ומבנים מספרים
+   גלויות בולים וסמלים
+   דירה ובניין
+   היום בהיסטוריה
+   המקום בו גרנו
+   העפלה ועליות לא”י
+   חג ומועד
+   טלוויזיה ורדיו
+   ילדות נשכחת
+   לבוש אופנה והנעלה
+   מוזיקה שיר וזמר
+   מזון ומשקה
+   משחקים וצעצועים
+   מתחם מורים
+   נוסטלגיה בצה”ל
+   ספורט
+   ספרות נוסטלגית
+   עבודה ומלאכה
+   פוליטיקה ובחירות
+   רדיו נוסטלגיה
+   רכב ותחבורה
+   רשת חברתית
+   שונות
+   שירותי גולש
+   שפה עברית
+   תיאטרון עברי
+   תקשורת מדיה ופרסום

האתר מוקדש לזכרו של
 יוסי פשרמן (פשי) ז"ל
2003 – 1954

מעל ל - 1100
סרטוני וידאו נוסטלגיים
בארכיון הוידאו שבאתר

יום העצמאות ה-7
 

הצוללת דקר
 

תל אביב הקטנה
 
 



אוניות מעפילים

דורה
שתף 

הדורה הפליגה מאמסטרדם בהולנד ביוני 1939 ועל סיפונה 300 מעפילים, הגיעה לאנטוורפן בבלגיה, שם עלו 120 מעפילים נוספים. בהמשך מסעה עברה באוניה את מיצרי גיברלטר ועצרה במרסין שבטורקיה כדי להצטייד במים ובמזון.

בדרך התחולל מרד של המלחים היווניים שיושב לבסוף על ידי רב החובל.

האונייה הגיעה, מבלי שנתגלתה על ידי הבריטים, לחוף שפיים. כל המעפילים הורדו בשלום ופוזרו ביישובים ברחבי הארץ.

 

מצגת על אוניות העפלה הבלתי ליגליות בין השנים 1934 - 1939

נוצר על ידי: דב בן-שי.
מספר תמונות: 78.

זמן עליית המצגת 25-20 שניות. מומלץ ללחוץ על אפשרות SAVE לשמירת המצגת במחשבך.
לכניסה למצגת - לחצו כאן




דימיטריוס
שתף 

הייתה זו סירת מנוע גדולה שנגררה אחרי האניה "אסימי".

 

מצגת על אוניות העפלה הבלתי ליגליות בין השנים 1934 - 1939

נוצר על ידי: דב בן-שי.
מספר תמונות: 78.

זמן עליית המצגת 25-20 שניות. מומלץ ללחוץ על אפשרות SAVE לשמירת המצגת במחשבך.
לכניסה למצגת - לחצו כאן




דלין
שתף 

רקע
דלין הייתה אוניית מעפילים שארגנה "ההגנה". שמה נגזר מאחד מכינוייו המחתרתיים של מפקד "הגנה" אליהו גולומב והאונייה נקראה לזכרו.
הייתה זו אניית המעפילים הראשונה שיצאה מחופי אירופה אחרי תום מלחמת העולם השנייה.

ה"דלין" הייתה במקור אוניית דיג באורך 29 מטר עשויה עץ. משקל 25 טון. רב החובל של האונייה היה אנריקו לוי, יהודי איטלקי. הוא רכש את האונייה (שהייתה ללא מנוע) מבעל מספנה בגנואה שבאיטליה במימון שארגן המוסד לעליה ב' על ידי מכירת מצרכי מזון שאספו חיילים יהודים בצבא הבריטי. לוי נרשם במסמכים כבעלי האונייה. צוות ההכנה להפלגת ההעפלה כלל את אריה חייקינד, ישראל חורב מהפלי"ם וחיילים יהודים מיחידה 199 ומיחידת תובלה 960 של הצבא הבריטי, שדאגו גם למפות ואספקה.

קורותיה
האוניה הפליגה מאיטליה ב-21 באוגוסט 1945 כשעל סיפונה 37 מעפילים. נוהלי הקשר בין האונייה והחוף טרם מוסדו ולכן שתי ספינות המפרש שתוכננו לחבור איתה לא מצאו אותה. המעפילים הורדו בחוף שדות ים ב-28 באוגוסט 1945.

לאחר הפלגתה כאוניית מעפילים נשארה בשירות המוסד לעליה ב', בחזות ספינת דיג איטלקית. היא שימשה להברחת צוותות ממחנות המעצר בקפריסין ולהעברת מעפילים לספינות מעפילים, שהיו בדרכן ארצה.




דלפה
שתף 

דלפה יצאה מנמל קונסטנצה (רומניה) בדצמבר 1938 כשעל סיפונה 202 מעפילים. 20 מעפילים נוספים עלו בנמל וורנה (בולגריה).

הספינה, למרות שהייתה במעקב ע"י הבולשת הבריטית לא נתפסה וצוות ההורדה הנחית את המעפילים בהצלחה בחוף נתניה.

 

מצגת על אוניות העפלה הבלתי ליגליות בין השנים 1934 - 1939

נוצר על ידי: דב בן-שי.
מספר תמונות: 78.

זמן עליית המצגת 25-20 שניות. מומלץ ללחוץ על אפשרות SAVE לשמירת המצגת במחשבך.
לכניסה למצגת - לחצו כאן
 




דראגא
שתף 

דראגה א'
יצאה מנמל סושק (רייקה של היום, קרואטיה), בסוף ספטמבר 1938 כשעל סיפונה 180 מעפילים. במפרץ איסקנדרון שליד טורקיה חברה עם האנייה "ארטימיזיה" והעבירה אליה את המעפילים. ה"ארטימיזיה" הפליגה דרומה והורידה את המעפילים, ללא הפרעה, בחוף נתניה.

 דראגה ב'
יצאה מנמל גאלאץ (רומניה) ב – 6 בנובמבר 1938, כשעל סיפונה 550 מעפילים. בדרך נפגשה עם האנייה "ארטימיזיה" והמעפילים הועברו אליה. ה"ארטימיזיה" הפליגה דרומה והורידה את המעפילים, ללא הפרעה, בחוף נתניה. 

 

מצגת על אוניות העפלה הבלתי ליגליות בין השנים 1934 - 1939.

נוצר על ידי: דב בן-שי.
מספר תמונות: 78.

זמן עליית המצגת 25-20 שניות. מומלץ ללחוץ על אפשרות SAVE לשמירת המצגת במחשבך.
לכניסה למצגת - לחצו כאן




דריאן
שתף 

האונייה, שנקראה על שם רכס הרים בגבולה הדרום מזרחי של פנמה, נרכשה במאי 1940 על ידי אנשי המוסד לעלייה ב' על מנת לחלץ את מעפילי קלאדובו-שאבאץ, קבוצה של 1,200 מיהודי גרמניה, אוסטריה וצ'כיה, שניסתה להעפיל לארץ ישראל ב-1939 אך בשל בעיות בנתיבי העלייה, היטלטלה תקופה ארוכה בין שני כפרים ביוגוסלביה. אולם, "דריאן 2" לא התאימה להפלגה בנהר הדנובה והיא שטה בים השחור.

האוניה התעכבה בנמל קונסטנצה, בין היתר עקב ניסיון השתלטות ארגון "משמר הברזל" הפאשיסטי על רומניה.
ב-19 בפברואר 1941 יצאה לבסוף לדרכה, כשעליה כ-500 מעפילים שנסעו בדוחק רב (ביניהם היה אבא ברדיצ'ב שלימים היה מצנחני היישוב).

כשנודע למעפילים שהאונייה עושה את דרכה לוורנה שבבולגריה על מנת להעלות כ-300 נוסעים נוספים, הם הכריזו על מרד כדי למנוע מהספינה עומס נוסף והזהירו מסכנת טביעה, אולם המרד הסתיים במהרה. הועלו בחופזה רק 205 מעפילים מתוך קבוצת ה-300 והדריאן מיהרה להפליג מחופי וארנה לכוון נמל איסטנבול כשמאחור נותרו 95 מעפילים, להם לא נותר מקום. כשהגיעה הספינה לאינסטנבול, הוחלפו הצוות ורב-החובל לפי דרישת העולים, ועלו עליה עוד 40 ניצולים מהאונייה "סלבדור" שטבעה.

ב-10 במרץ 1941 יצאה האונייה לארץ ישראל וב-19 במרץ הגיעה לנמל חיפה, כשאותה מלווים ספינות בריטיות. המעפילים נעצרו במחנה המעצר מזרעה והבריטים התכוונו לגרשם מהארץ, אך בשל המחאה על טביעת אוניית הגרוש "פאטריה" זמן קצר לפני כן, הם נשלחו לבסוף ל מחנה המעצר בעתלית.
כעבור שנה, לאחר אסון הסטרומה, הסכימו הבריטים לשחרר את המעפילים ולפטור אותם מגירוש.









 
הצטרפו אלינו גם בפייסבוק
עדכונים - בלוגים - אירועים - אלבומי תמונות - סרטונים נדירים


שלח דף זה לחבר תגובות, הערות, והוספת מידע, מושגים ונושאים למנוי חינם על מגזין הנוסטלגיה"כובע טמבל" הוסף למועדפים



כל הזכויות שמורות © לאתר נוסטלגיה אונליין ו/או לבעלי התכנים, הדימויים והתצלומים.