חיפוש:   בכל האתר  בשמות הערכים  בקרדיטים     חפש  |  חיפוש תמונות בנושא:   חפש
   מפת האתר  |   כרגע באתר: 153 מבקרים   |  כניסה לדף האישי    
עורך: דייויד סלע
דבר העורך כתבו לעורך
| עמוד הבית | מי אנחנו | מרכז מידע לגולש | על נוסטלגיה ורטרו | קרדיטים | צרו קשר | גולשים כותבים
 

+   אביזרים וחפצים
+   אוספים ותחביבים
+   אז - וכעת
+   אירועים ושנים
+   ארכיון האישים
+   ארכיון הוידאו
+   ארכיון הישראליאנה
+   ארכיון הכרזות
+   ארכיון המצגות
+   ארכיון הקול
+   אתרי נוסטלגיה
+   בידור ופנאי
+   בקיבוץ
+   בריאות, טיפוח וניקיון
+   בשכונה
+   בתים ומבנים מספרים
+   גלויות בולים וסמלים
+   דירה ובניין
+   היום בהיסטוריה
+   המקום בו גרנו
+   העפלה ועליות לא”י
+   חג ומועד
+   טלוויזיה ורדיו
+   ילדות נשכחת
+   לבוש אופנה והנעלה
+   מוזיקה שיר וזמר
+   מזון ומשקה
+   משחקים וצעצועים
+   מתחם מורים
+   נוסטלגיה בצה”ל
+   ספורט
+   ספרות נוסטלגית
+   עבודה ומלאכה
+   פוליטיקה ובחירות
+   רדיו נוסטלגיה
+   רכב ותחבורה
+   רשת חברתית
+   שונות
+   שירותי גולש
+   שפה עברית
+   תיאטרון עברי
+   תקשורת מדיה ופרסום

האתר מוקדש לזכרו של
 יוסי פשרמן (פשי) ז"ל
2003 – 1954

מעל ל - 1100
סרטוני וידאו נוסטלגיים
בארכיון הוידאו שבאתר

יום העצמאות ה-7
 

הצוללת דקר
 

תל אביב הקטנה
 
 



פירמות

ווקסהול
שתף 

זוהי מהדורה בריטית של מכונית אופל-קאדט הגרמנית - שני בתי החרושת, בגרמניה ובבריטניה, היו בבעלות ג'.מ. = ג'נרל מוטורס של ארה''ב (הנשיא אייזנהאור נהג לומר באותם הימים: ''מה שטוב ל'ג'נרל מוטורס - טוב לארצות הברית'').

לווקסהול של שנות ה - 60 היה חיסרון אופייני (שלא היה לאופל קאדט, ''אחיו'' הגרמני): החלפת-המהלכים הידנית היתה לא-מדוייקת, ולעתים קרובות ''נתקע'' המהלך דווקא בזמן שהנהג היה צריך לעבור ממהלך מהיר לאטי, ולהיפך...זו היתה מכונית חזקה, עשויה מפלדה עבה, אבל מחירה בשוק לא היה גבוה, בגלל החיסרון הנ''ל בהחלפת-המהלכים.

בשנות ה -  50 יובאה הווקסהול לארץ. רה"מ דאז חשב שאין זה נאה לנסוע ברכב אמרקאי זולל דלק בתקופת הצנע ודרש שירכשו רכב חיסכוני. המדינה ררכשה ווקסהול ויוורן מודל 1952 למורת רוחם של שומרי ראשו, זמן קצר לאחר מכן ראש הממשלה נכנע וחזר לרכב אמריקאי.

בסוף שנות ה - 60 ותחילת ה - 70 היתה קצת עדנה למכוניות "ווקסהול" בארץ בזכות שני דגמים "ויוה" [הצהובה] ו"שבט" (Chevette) [האדומה], שהצטיינו בעיקר במחירם הזול.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 



ווקסהול ויוה




ויליס
שתף 

לפני שחרשו את כבישי ארצנו ה"פאג'רו" וה"לאנד-רובר" ושאר רכבי השטח המפוארים שהפכו את בעליהם ל"ג'יפולוגים", היה הויליס הטנדר הפופולארי בארץ, בשנות החמישים והשישים.

הויליס היה בשירות משטרת ישראל, מד"א, צה"ל (שימש בעיקר את הקצינים), כיבוי -אש, חברת החשמל, מקורות ועוד. הוא הורכב בארץ והיה בעל  מבנה קופסתי עם שתי דלתות, לאחר מכן היה אפשר להשיגו בדגמים של ארבע דלתות. הוא נחשב לטנדר שעובר כל מכשול, והיה לו כינוי: " אוכל הרים ושותה דלק..."


 








טנדר בריסקה
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.

שושנה דמארי ב''הטנדר נוסע'' - יעקב אורלנד / משה וילנסקי:
''...הטנדר נוסע, הטנדר פה רץ / משדות ים המלח עד עין המפרץ / הלילה, לילה אפל / הטנדר, מה לילה מליל? / הטנדר, פתח פיך בשיר.../ ...הטנדר, אל תעצור!...''.




טנדר דודג`
שתף 

הורכב במפעלי רכב נצרת והיה בשימוש צה"ל.




טריומף
שתף 

אין שום דבר מיוחד לספר על הטריומף, יצרן מכוניות משעמם, אבל היה לו דגם אחד ששווק בארץ באמצע שנות השישים שהיה מאוד פופולארי ונקרא הרלד טריומף.

 

 

 

 


הייתה זו מכונית קטנה, שתי דלתות, מנוע של 1200 סמ"ק וביצועים לא רעים. ההרלד טריומף שווק בשני וורסיות, האחת נקראה דגם סלון והשניה דגם ספורט. בדגם ספורט היה גג רך, ולא היו מסגרות לחלונות, כך שכאשר הורדת את הגג ואת החלונות - היית אכן יכול להרגיש מלך העולם, במחיר הרבה הרבה יותר זול מאשר היית נאלץ לשלם בעבור אותה הרגשה בפורד מוסטנג למשל. דגם הספורט היה יקר משמעותית מדגם הסלון, ובתחילת שנות השבעים התפתחה אופנה של רכישת טריומף הרלד בדגם סלון וניסור חלקו העליון של הרכב, כך שהוא הפך במחי ניסור קל לדגם ספורט.

דבר נוסף שהיה מיוחד בהרלד טריומף היה מכסה המנוע, שלהבדיל ממכוניות אחרות כאן כל המרכב הקדמי של הרכב היה מתקפל כלפי מעלה ומגלה את כל המנוע, הגלגלים, מערכת המתלים וכל השאר, דבר שהקל את מלאכת העבודה על המוסכניקים. 


 




כרמל
שתף 

הכרמל דוכס הייתה מכונית בעלת מרכב מפיברגלס שיוצרה במפעלי אוטוקרס בטירת הכרמל, שנקלטה הן בשוק האזרחי והן בצה"ל, שרכש אותה עבור סגני האלופים.

הרכב היה מרווח ונוח למדי לנסיעה למעט שתי בעיות עיקריות:
א. אדי הפליטה מהמנוע היו נכנסים פנימה במקום החוצה, כך שבכל נסיעה הנוסעים היו  יוצאים מהרכב מסריחים כמו גרז'ניק (מי בכלל שמע אז על מזגן...)
ב. האוטו "לא אהב" עליות. ברגע שהיה "מריח" עלייה בדרך היה פשוט עובר לקצב הליכה מה שאיפשר לרדת ממנו תוך כדי נסיעה , לקטוף פרחים ולשוטט באחו עד שהעלייה היתה נגמרת . אח"כ היה ניתן להיכנס לרכב ולהמשיך בנסיעה...

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 
 



לאנצ`יה
שתף 

בראשית שנות ה - 70 נכנסה לשוק הישראלי חברת הרכב האיטלקית "לאנצ'יה" עם סדרת המכוניות "ביתא" ששווקה בשלושה דגמים: סלון, קופה וספורט (HPE). הן זכו להצלחה לא רעה, אך סבלו מרעה חולה והיא חלודה כרונית שאחזה בפח ללא תקנה.




לארק סטודבייקר
שתף 


הלארק הייתה מכונית הפאר של שנות השישים.
זו הייתה מכונית שיוצרה על ידי מפעל סטודבייקר בארה"ב והורכבה על ידי מפעל ההרכבה של "קייזר אילין תעשיות" בחיפה.

היה לה מנוע בעל עוצמה אדירה, שברבות הימים ולאחר שירדה מגדולתה גרם לכך שהלארק הפכה להיות חביבתן של נהגי השודים.

 

 

              

הלארק הייתה מכונית מרווחת ומפוארת והפכה להיות חביבתן של בעלי המעמד העליון ואלופי צה"ל.

ללארק הייתה גם גרסת סטיישן אם כי היא לא הייתה פופולארית בארץ ובקושי נמכרה, והייתה גם גרסת "קופה" שממנה הגיעו לארץ דגמים בודדים בשל מחירה היקר.

 

 

 

 
  

 

 

 


ללארק סטודיבייקר הייתה גם גרסת טנדר.

''...וכך בעולם שהכל בו התחיל רץ פתאום ומשתנה מהר,... וגם הדוד משה החליף את האתון שלו בכרכרה המפורסמת השחורה, ואותה בסטודיבייקר עם הנהג גרוס...''.
ס.יזהר, ''מקדמות'', הוצאת זמורה-ביתן, עמוד 200.

 


לצפיה בכל התגובות - לחצו כאן




לינקולן
שתף 

אנא שלחו לנו חומר בנוגע למושג זה.

מכונית הלינקלון שימשה את נשיא המדינה הראשון, חיים ויצמן.




מוסטנג
שתף 

ראו המושג פורד בפרק "רכב ותחבורה".

 

בקרו בעמוד הפייסבוק של אתר נוסטלגיה אונליין 




מוריס
שתף 
 

מוריס היה יצרן מכוניות בריטי ששווק בארץ שלושה דגמים עקריים של מכוניות, הראשונה הייתה המוריס-מיני בעלת מנוע 1000 סמ"ק, השניה הייתה המוריס טרוולר בעלת אוטו מנוע אך הדגם המצליח ביותר של מוריס היה המוריס מיני מיינור.

המיני מיינור היא עדות חותכת נוספת, אם נזקקנו לכזאת, לכך שאנו חיים בעידן של נוסטלגיה ורטרו. המיני מיינור, או בשמה המקוצר - המיני, הייתה מכונית פופולארית בשנות השישים והשבעים.

 
זו הייתה מכונית קטנה בעלת שתי דלתות ועיצוב פנימי מרווח, ששווקה בגרסת מנוע של 1000 ו- 1100 סמ"ק. החל מתחילת שנות האלפיים משווקת המיני בגרסה חדשה, יקרה להדהים ויפה בהתאם.
ל"מיני- מיינור" היה גם דגם טורבו שהצטיין בביצועיו בשם "מיני- קופר".


 
 
 
 
 
 
 

''...אני מרבה לשוטט ברחובות, מחפש לפחות את ה מוריס הקטנה. כיצד יכולה מכונית להעלם בלי להשאיר עקבות. פעם גיליתי מוריס כחלחלה והתחלתי לרדוף אחריה ברחובות עד שעצרה בסוף ליד הטכניון וזקן גבה קומה ולבוש הדר יצא ממנה, מתבונן בי בזעף...".
א.ב.יהושע, "המאהב", הוצאת שוקן, עמוד 172.




מסרשמיט
שתף 

אמנם השם "מסרשמיט" מזכיר לנו את שמו של מטוס הקרב המפורסם, אך אותו המפעל ייצר גם מכוניות.

לא ברור אילו דגמים יצר המפעל, אבל מספר פריטים של דגם אחד היגיעו בזמנו לארץ ויצרו כאן עניין רב. זאת כיוון שה"מסרשמיט" הזאת הייתה בעיצובה משהו שבין מטוס-אופנוע-מכונית, כפי שאפשר לראות בתמונה המצ"ב. אחד ממכוניות מסרשמיט, אלו הייתה בשימושו של חובב רכב חיפאי, עד לפני שנים לא רבות.

  









 
הצטרפו אלינו גם בפייסבוק
עדכונים - בלוגים - אירועים - אלבומי תמונות - סרטונים נדירים


שלח דף זה לחבר תגובות, הערות, והוספת מידע, מושגים ונושאים למנוי חינם על מגזין הנוסטלגיה"כובע טמבל" הוסף למועדפים



כל הזכויות שמורות © לאתר נוסטלגיה אונליין ו/או לבעלי התכנים, הדימויים והתצלומים.