חיפוש:   בכל האתר  בשמות הערכים  בקרדיטים     חפש  |  חיפוש תמונות בנושא:   חפש
   מפת האתר  |   כרגע באתר: 156 מבקרים   |  כניסה לדף האישי    
עורך: דייויד סלע
דבר העורך כתבו לעורך
| עמוד הבית | מי אנחנו | מרכז מידע לגולש | על נוסטלגיה ורטרו | קרדיטים | צרו קשר | גולשים כותבים
 

+   אביזרים וחפצים
+   אוספים ותחביבים
+   אז - וכעת
+   אירועים ושנים
+   ארכיון האישים
+   ארכיון הוידאו
+   ארכיון הישראליאנה
+   ארכיון הכרזות
+   ארכיון המצגות
+   ארכיון הקול
+   אתרי נוסטלגיה
+   בידור ופנאי
+   בקיבוץ
+   בריאות, טיפוח וניקיון
+   בשכונה
+   בתים ומבנים מספרים
+   גלויות בולים וסמלים
+   דירה ובניין
+   היום בהיסטוריה
+   המקום בו גרנו
+   העפלה ועליות לא”י
+   חג ומועד
+   טלוויזיה ורדיו
+   ילדות נשכחת
+   לבוש אופנה והנעלה
+   מוזיקה שיר וזמר
+   מזון ומשקה
+   משחקים וצעצועים
+   מתחם מורים
+   נוסטלגיה בצה”ל
+   ספורט
+   ספרות נוסטלגית
+   עבודה ומלאכה
+   פוליטיקה ובחירות
+   רדיו נוסטלגיה
+   רכב ותחבורה
+   רשת חברתית
+   שונות
+   שירותי גולש
+   שפה עברית
+   תיאטרון עברי
+   תקשורת מדיה ופרסום

האתר מוקדש לזכרו של
 יוסי פשרמן (פשי) ז"ל
2003 – 1954

מעל ל - 1100
סרטוני וידאו נוסטלגיים
בארכיון הוידאו שבאתר

יום העצמאות ה-7
 

הצוללת דקר
 

תל אביב הקטנה
 
 




תחבורה בצה”ל

פייפר
שתף 

אחד מהמטוסים ה"נצחיים" ששרתו למעלה מיובל שנים בחיל האויר.

מטוסי פייפר ק?ב? הופעלו בחיל האוויר הישראלי מאז מלחמת העצמאות, כמטוסי תובלה, הדרכה, סיור וחילוץ.
בשנת 1954 הופעלו שבעה מטוסי פייפר במבצע "שנונית", לפינוי חיילי חיל הים שספינתם עלתה על שרטון בחוף ערב הסעודית, ובשנת 1955 הופעלו שישה מטוסי פייפר במבצע "ירקון", לפינוי סיור של חיילי "גבעתי" מסיני.

במבצע "קדש" הופעלו מטוסי פייפר סופר-קב כמטוסי סיור, וכן שמשו לפינוי פצועים ולחילוץ טייסים. במלחמת ששת הימים שימשו הפייפרים כמטוסי סיור חמושים במקלעים.

שני טייסי חיל האויר, בנימין כהנא ז"ל (במבצע "קדש") ואמנון גלעד (במלחמת ששת הימים) עוטרו ב"עיטור העוז" על שניהלו קרבות אויר בפייפרים נגד מטוסי "מיג" מצריים.
הפייפר סופר-קב שימש כמטוס האימון הבסיסי של בית הספר לטיסה, מ - 1962 עד ליציאתו מהשירות בשנת 2002 והחלפתו במטוס ה"סנונית" (גרוב G-120A).




פלימות` וואליאנט
שתף 

המכונית האמריקנית "פלימות' וואליאנט" זכתה לפופולריות רבה בישראל בתחילת שנות ה - 70, משנבחרה לשמש כרכבם של אלופי צה"ל, כך שמקדמי המכירות שלה היו חברה כמו ברן, גנדי, גורודיש ושאר גיבורי ישראל.
לאחר מלחמת יום הכיפורים סר חינה גם של המכונית.




פרימוס-.
שתף 

מטוסי הסיור הראשונים של חיל האויר (בימים שעוד נקרא "שירות האויר") מסוג "אוסטר" היו מכונים "פרימוסים" בשל טרטור מנועיהם, שהזכיר את הרעש האופייני של הפרימוס הביתי.

בחודשים הראשונים של מלחמת העצמאות היוו ה"פרימוסים" את עיקר הכח האווירי של היישוב והם הופעלו במשימות שמתכנניהם לא חלמו עליהם, כמו הפצצה (ע"י רימונים ופצצות קטנות שהושלכו ביד מבעד לחלון) או תקיפה (באמצעות מקלע "ברן" מהמושב האחורי).

 

 

 

 

 

 




קומנדקר..
שתף 
 
 
הקומנדקר, או בכינויו הרשמי נ"נ (ראשי תיבות של "נושאת נשק") היה אותו ג'יפ מגודל בעל הנעה 4X4 או 6X6 ששימש את צה"ל מראשית דרכו למגוון משימות - החל בסיורי גבול, דרך הובלות מנהלתיות, וכלה בנשיאת ארונות הנופלים בדרכם האחרונה.
 

 

 

בתחילה השתמש צה"ל בקומנדקרים אמריקניים (מתוצרת "דודג' ו"פארגו"), וב - 1966 נכנסו לשימוש קומנדקרים "כחול-לבן" מתוצרת "מפעלי רכב נצרת".
הקומנדקרים לבשו צורה ופשטו צורה בהתאם לצרכים, ולצד הצורה הבסיסית היו גם קומנדקרים ששמשו כאמבולנסים, שקמיות ניידות, בט"שיות, רכבי קשר ועוד.

בשנות ה-80 הוחל בייצור דגם מתקדם של הקומנדקר שנקרא "אביר", שצוייד בין היתר בהגה כח וגיר אוטומטי. כיום יוצא הקומנדקר משימוש ואת מקומו תופס ה"האמר".

 

 
 


 
 
 
 
 
 
  



קנטינה ניידת
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.

בקרו בעמוד הפייסבוק של אתר נוסטלגיה אונליין




קרומוול
שתף 

ה"קרומוול", טנק קל מתוצרת בריטניה, היה ראשון הטנקים בצה"ל.
שני טנקים כאלה "נסחבו" ממחנות הצבא הבריטי בסרפנד (צריפין) ובשרונה (הקריה) והופעלו ע"י חיילים בריטיים שערקו לצד הישראלי.
הם השתתפו בהתקפות הנפל על לטרון, במבצע "בן-נון" ועל עיראק אל מנשיה (היום קרית-גת) במבצע "יואב".
דמותו של ה"קרומוול" הונצחה בסמל הכומתה של חיל השריון.
טנק "קרומוול" אחד במצב נסיעה נמצא במוזיאון "יד לשריון" בלטרון.

 

 




ריקשה.
שתף 

ה"ריקשה" היתה תלת אופן ממונע מתוצרת "פיאג'ו", איטליה (יצרנית "וספה"), ששימשה לתובלה קלה, העברת דואר וכו' בתוך הבסיסים וביניהם. ה"ריקשות" הראשונות היו מצויידות בכידון, כמו בקטנוע, ואח"כ הופיע דגם מתקדם יותר עם הגה אמיתי, כמו מכונית. ה"ריקשות" שרתו את צה"ל באמונה מסוף שנות ה - 60 עד תחילת שנות ה - 90 (!), פרק זמן מכובד לכל הדעות.




רכב מילואים..
שתף 

בעשורים הראשונים למדינה היה נהוג לגייס כלי רכב פרטיים ומסחריים לשירות צה"ל בעת מלחמה. הרכבים הללו נקראו "רכב מילואים".
כל בעל רכב כזה שאיתרע מזלו ורכבו נקרא לדגל קיבל הודעה לביתו בדבר נקודת הריכוז אליה יצטרך להביא את מכוניתו באורח מיידי בזמן קריאה. בזמן שכזה הפקידו בעלי הרכב את המכונית ומפתחותיה בידי צה"ל, תוהים עם יראו אותה שוב, ואם כן - באיזה מצב. ועל כך סיפרו הגששים במערכונם המפורסם "המכונית המגוייסת" ("המפתחות בפנים...").


"...
קיבלנו פולקסוואגן 'דאבל קאבינה' לרשותנו, כחולה וממורטטת למדי, שהחרימו לצרכי חירום מאיזה אזרח נשלל התנגדות, ובה ניסע כעת, נדלג ונשקע, נגיע למקומות ונברח מהפגזות, נדבר אל החיילים ונשמע מפיהם..."

"גילוי אליהו" מאת ס. יזהר, הוצאת זמורה-ביתן, עמ' 55
.




שרמן
שתף 

טנק ה"שרמן", גיבור מלחמת העולם השנייה, היה גם "הטנק הנצחי" שעבר בגייסות השריון בצה"ל לאורך כל מלחמות ישראל (כמעט).
השרמן יוצר בארה"ב החל משנת 1942 והיווה את עמוד השדרה של חיילות השריון האמריקאים והבריטים כאחד. כ-50,000 שרמנים יוצרו והם השתתפו בלוחמה בכל החזיתות באירופה ובמזרח הרחוק.


 

 

 

 

 

 

 

עם קום המדינה ופרוץ מלחמת העצמאות התעורר הצורך לרכוש טנקים מכל הבא ליד. באירופה נרכשו שרמנים M4 כגרוטאות, אך הם היו במצב ירוד, ובמלחמה השתתפו רק 3 מהם. במהלך שנות ה-50 המוקדמות נרכשו עוד עשרות שרמנים, בעיקר מצרפת, ואלה השתתפו במבצע "קדש" בו עלה חיל השריון על המפה. באותה תקופה שודרג השרמן לדגם M50, שהותקן בו בארץ תותח צרפתי 75 מ"מ, ושזכה לכינוי "סופר-שרמן". בשנות ה-60 שוב שודרג השרמן לדגם M51 שהוא כנראה דגם השרמן רב העוצמה והמתקדם ביותר שיוצר. עיקר השיפורים נעשו במנועו שהוחלף לדיזל ובתותח שהוסב לתותח צרפתי בקוטר 105 מילימטר. ואכן במלחמת ששת הימים, ואף במלחמת יום הכיפורים השרמן M51 הוכיח את עצמו בקרבות נגד טנקים מתקדמים בהרבה. בסוף שנות ה-70 העבירה ישראל טנקי שרמן לצבא דרום לבנון (צד"ל) והלה השתמש בהם גם במלחמת של"ג ועד להתפרקותו, עם יציאת צה"ל מלבנון בשנת 2000.


צה"ל השתמש במרכבי השרמנים גם כפלטפורמה לכלים ארטילריים, כמו תותחים מתנייעים מדגמים שונים, ומרגמות כבדות מתנייעות ששמשו את צה"ל שנים רבות.

 

 

 

בשירם של ד. אלמגור / ר. בן-משה, להקת גייסות השריון שרה על "בנצי השמן":
"...
ראו שהוא פשוט משקל כבד,/ שלחו אותו לחיל השריונים./ הוא בהרים קשה היה עובד/ לדחוף את כל ה"סופר שרמנים...".

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

   

 


 









 

סוף הפרק תחבורה בצה”ל

לפרקים אחרים בפורטל נוסטלגיה בצה”ל:

   
חזרה לפורטל נוסטלגיה בצה”ל

חזרה לעמוד הבית


הצטרפו אלינו גם בפייסבוק
עדכונים - בלוגים - אירועים - אלבומי תמונות - סרטונים נדירים


שלח דף זה לחבר תגובות, הערות, והוספת מידע, מושגים ונושאים למנוי חינם על מגזין הנוסטלגיה"כובע טמבל" הוסף למועדפים



כל הזכויות שמורות © לאתר נוסטלגיה אונליין ו/או לבעלי התכנים, הדימויים והתצלומים.