חיפוש:   בכל האתר  בשמות הערכים  בקרדיטים     חפש  |  חיפוש תמונות בנושא:   חפש
   מפת האתר  |   כרגע באתר: 175 מבקרים   |  כניסה לדף האישי    
דייויד סלע - עורך
דבר העורך כתבו לעורך
| עמוד הבית | מי אנחנו | מרכז מידע לגולש | על נוסטלגיה ורטרו | קרדיטים | צרו קשר | גולשים כותבים
 

+   אביזרים וחפצים
+   אוספים ותחביבים
+   אז - וכעת
+   אירועים ושנים
+   ארכיון האישים
+   ארכיון הוידאו
+   ארכיון הישראליאנה
+   ארכיון הכרזות
+   ארכיון המאמרים
+   ארכיון המצגות
+   ארכיון הקול
+   אתרי נוסטלגיה
+   בידור ופנאי
+   בקיבוץ
+   בריאות, טיפוח וניקיון
+   בשכונה
+   בתים מספרים
+   גלויות בולים וסמלים
+   דירה ובניין
+   היום בהיסטוריה
+   המקום בו גרנו
+   העפלה ומעפילים
+   חג ומועד
+   טלוויזיה ורדיו
+   ילדות נשכחת
+   לבוש ואופנה
+   מוזיקה שיר וזמר
+   מזון ומשקה
+   משחקים וצעצועים
+   מתחם מורים
+   נוסטלגיה בצה”ל
+   ספורט
+   ספרות נוסטלגית
+   עבודה ומלאכה
+   פוליטיקה ובחירות
+   רדיו נוסטלגיה
+   רכב ותחבורה
+   רשת חברתית
+   שונות
+   שירותי גולש
+   שפה עברית
+   תיאטרון עברי
+   תקשורת מדיה ופרסום

האתר מוקדש לזכרו של
 יוסי פשרמן (פשי) ז"ל
2003 – 1954

מעל ל - 1100
סרטוני וידאו נוסטלגיים
בארכיון הוידאו שבאתר

יום העצמאות ה-7
 

הצוללת דקר
 

תל אביב הקטנה
 
 




משחקי קופסא

דוקים
שתף 


האיור מתוך הספר אמת או חובה - משחקי ילדות שאהבנו. דייויד סלע / הוצאת כתר
מאייר: איתן קדמי.


בילדותנו ישבנו על הריצפה ושיחקנו בדוקים עשויים מעץ, 41 מקלות דקים צבעוניים, בעלי חוד בשני הקצוות. ערכם של המקלות נקבע בנקודות, לפי הצבע שלהם. המקל השחור, אחד, היה ''הכי שווה'' - 20 נקודות. שאר המקלות חולקו לפי קבוצות צבעים: חמישה מקלות שערך כל אחד 10 נקודות, חמישה מקלות שערך כל אחד 5 נקודות, חמישה-עשר מקלות שערך כל אחד 3 נקודות וחמישה-עשר מקלות שערך כל אחד 2 נקודות. סה"כ 170 נקודות. 

  
 מי שנבחר להתחיל את המשחק, מחזיק את כל חבילת הדוקים בצורה מאונכת בכף ידו ההדוקה, כאשר היא ניצבת על משטח המשחק. אחר כך הוא פותח בבת אחת את היד והדוקים מתפזרים בערימה.

מטרת המשחק היא להוציא מהערמה מה שיותר דוקים מבלי שיזוזו שאר הדוקים וכך לקבל מספר גדול של נקודות. פעולה זו דורשת מהמשתתפים במשחק שיהיו רגועים, זריזים, מיומנים ובעלי כושר ריכוז. ניתן להרים את הדוקים על ידי לחיצה על החוד או על ידי שימוש באחד הדוקים שכבר הוצא כמנוף. המחמירים קובעים כלל שרק המקל השחור יכול לשמש בתור מנוף, ואז מעוניינים השחקנים להוציא אותו מהערימה לא רק בגלל מספר הנקודות הגדול שהוא מייצג. 

כאשר מבחינים בתזוזה של הדוקים, למרות הזהירות של מי שמשחק, נערך סיכום הנקודות שעומדות לזכותו על פי מספר הדוקים שהצליח להוציא מהערימה וצבעם - והתור עובר למשתתף הבא. המשחק ממשיך באותו אופן, לאחר שגם הדוקים שהוצאו על ידי השחקן הקודם חוזרים למשחק. מנצח מי שצובר את מספר הנקודות הגדול ביותר. 

כמובן, לעתים קרובות נערכו ויכוחים נוקבים האם הדוקים זזו או לא, נוצרו יריבויות ו''ברוגזים'' וכל מי שלא ניחן בתכונות המיוחדות הדרושות למשחק ולא הצליחו כל נסיונות השכנוע שלו להוכיח שלא זז אף דוק - נאלץ לפרוש בעלבון ובושת פנים. 
 
אותם כללי משחק והתנהגות השחקנים התרחשו גם בתקופה מאוחרת יותר, כאשר את הדוקים מעץ החליפו דוקים עשויים פלסטיק. דוקים אלה היו נשברים בקלות וגם לא שמרו על צורתם הישרה, אך ההנאה היתה אותה הנאה וספירת הנקודות והסיכום המשיכו להיות אימון מבורך בתרגילי חשבון. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תופעת הרטרו הקדימה במשחקי הדוק ומתבטאת בחזרה אל משחק דוק עשוי מעץ.
כבר שנים אחדות שחברת קודקוד משווקת דוקים מעץ אך ההבדל בינם ובין אלה ששיחקנו בילדותנו הוא שהצבע של הדוק אינו לכל אורך המקל אלא ישנם קווים צבעוניים לרוחב המקל. על חבילה שקופה כתוב: ''זריזות, ריכוז וסבלנות במשחק עתיק ומעניין!''

 

 

רטרו:
לאחרונה ניתן לקנות דוקים דומים מיובאים מח''ול, נתונים בקופסת עץ, ונקראים בשם האקזוטי ''מיקאדו''. בשם זה נקרא המקל המקווקו בשחור ובעל מספר הנקודות הגדול ביותר.

 




דמקה חורים
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.




דע את ארצך
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.




דרך המדבר לארץ הקודש
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.




האלוף
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.




הגלילה
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.

 

 




הוי ישראלי
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.




הי דרומה
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע למושג זה.




הכר ארצך
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.

 




המדפיס העברי
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.




המרגלים הצעירים
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.




המשתלה המפליאה
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.

 




הסיבוב השני
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.




העיר
שתף 

 אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה




הצעדה
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.

מעבר לערך




הקרקס
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.




זה הסוד שלי..
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.

מעבר לערך




חבילה הגיעה
שתף 


 

משחק לוח שהומצא על ידי אפרים קישון.

מדובר בחבילה שהתקבלה כביכול במכס עבור המשחק והוא אמור לקבל אותה לידיו, אך בדרך עליו לעבור טרטורים רבים בסבך הבירוקרטיה הישראלית.
אי אפשר היה לקבל את החבילה בלי להשיג קודם כל מיני אישורים שלצורך קבלתם היה על המשחק להוציא תעודת זהות, שלצורך קבלתה היה עליו להצטלם וכדי להצטלם היה עליו לעבור אצל הספר, וכשנגמר כספו היה צריך לעשות כמה סיבובים מסביב לדוכן הפיס על מנת להרוויח קצת כסף.
החיילים נעו על פי קצב הקוביה והעיכובים שנתקלו בהם בדרכם, הזוכה במשחק שארך לעיתים שעות , היה זה שהגיע ראשון אל החבילה שלו.


זה היה משחק הכנה לחיים עבור הילדים, אם כי גילינו מהר מאוד שהמשחק היה משחק ילדים לעומת הבירוקרטיה האמיתית...

 

           




חי צומח דומם
שתף 
 נקרא גם "ארץ עיר". משחק שהיה  משלב ידע, זריזות כתיבה, תחמנות ויכולת שיכנוע. היו משחקים אותו שניים שלושה או יותר.
רושמים על דף נייר בחלקו העליון מושגים כמו חי, צומח, דומם, עיר, ארץ, שם בן, שם בת, מקצוע וכדומה. אחד המשתתפים אומר בקול "אאאאאלף" וממשיך את האלף-בית בלב, עד שמשתתף אחר מודיע "סטופ", שפירושו שעל מונה האותיות לעצור. הוא מודיע בקול לאיזה אות היגיע, ואז היה מתחיל המירוץ. המשתתפים היו ממהרים לרשום את מה שהם יודעים באותה האות. כולם היו עושים פרצוף חושב, אוכלים את קצה העיפרון במרץ ורושמים דברים נכונים, נכונים פחות או בלופים שלמים, שלגביהם היו מתפתחים ויכוחים עירניים: "מה אני אשם שאתה לא יודע שבאות וו יש חיה בשם וומר??? בחיי...למדנו עליה השבוע בכיתה...תשאל את מי שאתה רוצה...טוב, אם אתה לא מקבל את החיה וומר, אני לא מקבל את וונצואלה בתור ארץ...וונצואלה??? בחיים שלי לא שמעתי על וונצואלה...אתה בטח מתבלבל...." וכן הלאה..
בתום הפרלמנט של הויכוחים היו קובעים את הניקוד: אם עוד אחד נתן אותה תשובה - 5, אם נתת תשובה שאחרים לא נתנו (אבל נתנו תשובות אחרות) - 12, אם היית היחיד שידעת - 15. בסוף סיכמנו את הנקודות.
כאשר ילדי ישראל התעייפו מלהגיד את האלף-בית "בלב" -  הומצא עבורם משחק קופסא "ארץ עיר חי צומח". המשחק כלל  רולטת-אותיות  מרשימה שעזרה בסיבוב קל לקבוע את האות הקובעת וכן  לוח-משחק, שעליו מצויינים הנושאים השונים,  קוביה, חיילים ואסימונים.  בדף ההוראות הנמצא בקופסת המשחק המחודש מצאנו כתוב: '' משחק תחרותי מהיר ומהנה להעשרת הידע, חידוד המחשבה והגברת כושר הריכוז''. יתכן שמתכנני המשחק החדש הרבו לשחק בילדותם במשחק הפשוט והמלהיב - מחשבתם חודדה וכושר הרכוז שלהם פותח לכיוון העסקי והמסחרי....



חידון התנ”ך
שתף 

אנא שלחו אלינו חומר בנוגע לערך זה.

מעבר לערך חידון התנ"ך בפרק אירועים









 
הצטרפו אלינו גם בפייסבוק
עדכונים - בלוגים - אירועים - אלבומי תמונות - סרטונים נדירים


שלח דף זה לחבר תגובות, הערות, והוספת מידע, מושגים ונושאים למנוי חינם על מגזין הנוסטלגיה"כובע טמבל" הוסף למועדפים



כל הזכויות שמורות © לאתר נוסטלגיה אונליין ו/או לבעלי התכנים, הדימויים והתצלומים.